Wednesday, August 3, 2011

Jom berubah menjadi lebih baik.

Assalamua'laikum w.b.t.

Alhamdulillah hari ni dah 3 hari kita berpuasa. Apa khabar iman? Meningkatkah? Menurunkah? Atau sama aje seperti bln-bln lain? Semoga iman kita meningkat selari dgn amalan yg kita lakukan.

Hari ini saya ingin bercakap sesuatu tentang aurat perempuan. Jika anda lelaki pun, anda kena tahu. Huhu, ye, saya faham. Dah byk kali mendengarnya, dah ramai orang pernah menulis tentangnya. Tapi apa salahnya saya mengingatkan sekali lagi.

Ada orang beranggapan apabila kita memakai tudung sahaja maka dikira sudah menutup aurat. Tetapi sebenarnya ada sedikit pemahaman yang salah di situ apabila pemakaiannya tidak menepati kehendak syariat. Apa yang saya maksudkan di sini ialah, tudung adalah sebahagian perkara untuk menutup aurat, tetapi bkn dgn pemakaian tudung itu aurat sudah sempurna.

Kurang faham kerana kurangnya ilmu.
Kurangnya pemahaman sebahagian masyarakat kita tentang penutupan aurat ini agak membimbangkan--maka dgn sbb itulah terjadinya pakai tudung tapi dgn baju lengan pendek. Ini salah ye, kawan2. Pkai tudung, baju pula ketat. Ini juga salah. Pakai tudung, seluar ketat. Salah juga. Pakai tudung, terlalu pendek. Salah jugalah. Pakai tudung, kain belah? Ini lagilah salahnye. Pakai tudung, baju jarang. Tetap juga salah.Apa yang salah nya dalam semua cara di atas? Ialah...tidak menutup aurat dengan SEMPURNA. Sempurna dalam erti kata lain, menepati apa yang telah digariskan syarak.

Jadi, di sini, ILMU amat penting. Sebab apa saya mengutarakan masalah ini, kerana dah byk terjadi orang2 menemplak, menghina, mengkritik pemakaian gadis muslimah kita, hanya kerana kesalahan2 di atas. jadi keluarlah pernyataan2 sepeti "Lebih baik tak pakai tudung." " Sama aje org yg pakai tudung dgn orang tak pakai tudung. Dapat dosa juga." "Ingat pakai tudung tu baik sgt? Tudung pun pendek." ...dan sebagainya.

Ilmu perlu dicari, sekiranya kita kurang faham atau tidak pasti dengan apa yg perlu dibuat, maka tanya. Malu hendak bertanya? Zaman teknologi ini, ilmu bleh didapati juga di internet! huhu. Tapi, hendaklah memastikan apa yang kita lihat/cari itu datang dr sumber yang sahih.

Rugi, dik. RUGI kalau pahala kita DIPOTONG dengan sebab xmenutup aurat dgn sempurna. Kita da pakai tudung sume, tapi xsempurna. Markah xcukup, silap haribulan kena potong sume. Sape yg rugi? KITA juga. Jadi, jangan ambil remeh perkara2 macam ni.

Hendak bergaya.
Ya, saya juga faham kehendak perempuan. Bila berpakaian, haruslah nk lawa, kemas, smart. Bila orang tgk, comel gitu. Tapi, kita harus ingat, yang melihat kita itu bkn perempuan aje. Lelaki pun melihat kita. Lawa, kemas, smart itu bagus. Yang tak bagus, terlalu menarik perhatian, dan tak sempurna auratnya ditutup. Sape kate pakai baju longgar xboleh bergaya? baju kurung kan cantik? Sape kata tutup aurat sempurna tak nampak lawa, kemas, smart?

Di sinilah akan terserlah kebijaksaan seorang perempuan bagaimana nak buat untuk jadi kemas, smart dan lawa tanpa 'mengorbankan' dirinya.

Perlahan-lahan.
Oh, saya sgt suka sesape yang freehair dan kemudian mula bertudung perlahan-lahan...dan cuba untuk tak membukanya. Ini...kwn2. Jgn kata nk tunggu hidayah dtg, atau seru dtg baru nk wat. NO. NO. Hidayah kena cari. Dia tak datang sendiri...huhu. Kita tak tahu bila kita akn mati, jadi apa salahnya membuat perubahan yang memberi manfaat pada diri kita? Pada permulaan, mesti belum sempurna kan? Nk adjust lifestyle perlahan-lahan...xpe, take time. Allah tgk pada usaha kita. Ada org kate "Yang penting hati. Bukan luaran. Don't judge a book by its cover." "Walaupn sy freehair, sy smyg xtinggal." Ya, saya faham statement2 di atas. TETAPI, first impression tu penting kan? Dan kita takut sekiranya amalan-amalan kita byk ditolak markahnya disebabkan dosa xmenutup aurat tadi.

WAJIB. Bukan adat.
Ramai orang salah faham, ada yg menganggap pakai tudung ni adat kita org melayu. Or just nk tunjuk kita Islam. NO NO NO. Ni perintah ALLAH ye. Bkn arahan mak ayah, pakcik makcik, or kengkwn kita. Hukumnya WAJIB. Mcm solat juga. WAJIB. Tak solat berdosa tak? Berdosa. So? tak tutup aurat juga berdosa. Selagi mana kita xmenutup aurat, dosa tetap dicatat. Sedihkan? Kita buat amaln mcm org lain juga, kita solat, puasa, sedekah macam org lain juga, tapi markah kita kurg daripd orng lain. Sedih kan?

Malu. Persekitaran tak membantu.
Huhu. Seperti yang saya kata tadi, ALLAH byr usaha kamu. Berusaha ni bkn senang, ye saya faham. Apa kata org nnt? Apa pula kata ALLAH? Mana satu kita nk dgr? Ckp senanglah. Cube awk try. Kena mujahadah dik. Mujahadah tu ape? Sy bkn baik sgt. Pakai2 tdg nnti org kata berlagak alim, da bertaubat konon. Family saya semua xpakai tudung. Takkan sy sorang2 nk pakai tudung.?

Drpd dialog2 di atas byk kita dengar sebenarnya. Manusia ni sebenarnya fitrah dia, suka pada kebaikan. Mesti dlm hati pernah terdetik nk buat, tp disebabkan suasana xmembantu, family pn x, kwn2 pn x, jd kita rasa tu hilang mcm tu je. Di sinilah perlunya doa. Saya ada kwn yg sebegini, tp alhamdulillah skrg dia dah fully pakai tudung. Haruslah rasa nk menitis air mata bila dia btau sy, "Akak, sy sekarang da permanent pakai tudung." Alhamdulillah. Walaupn mungkin masih xberapa sempurna, tapi usaha dia Allah akn byr. Mcmana? bersedia utk berubah x? Bulan Ramadhan ni lagi berlipat ganda pahala Allah bagi atas mujahadah anda.

Anda kakak, abang, adik yang ada mempunyai ahli keluarga begini? Jgn tinggalkan mereka. Jika anda abang, anda bertanggungjwb atas adik anda yg terdedah itu. Allah akn tnya anda dulu ye, baru adik anda. Jadi? Mari  bantu-membantu.

Sayangi diri anda.
Mungkin kat sini saya tak ckp byk sgt kerana sy pasti, anda bukan xtahu. Tapi kurang ambil tahu. Sayangi diri anda dengan menjaga dan menutup aurat dengn sempurna. Syangi diri anda dengan tidak membiarkan 'markah' anda berkurang tanpa anda sedari. Perinngatan untuk saya dan juga anda.

Akhir kalam,
LENGAN itu aurat. KAKI itu aurat. Pakai tudung mesti LABUH melepasi dada. Jangan KETAT. Jauhi SENDAT. LONGGAR dan TIDAK JARANG. See? That's the rules, and you'll be safe then.

Selamat berpuasa dan selamat beramal. Moga Allah melipatgandakan pahala amalan anda, InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment